En toen gebeurde het….ik klikte op de link!
28 oktober 2021 

En toen gebeurde het….ik klikte op de link!

Wat een heerlijke dag! Ik zit in een heerlijke flow. Alles loopt zoals het hoort. Ik kom goed door mijn werk heen en ik kan het goed afronden zonder dat ik gestoord word. De dag gaat lekker snel voorbij en ik wil nog één ding afronden voordat ik vandaag afsluit. Terwijl ik bezig ben, wordt mijn aandacht getrokken door een mailtje wat binnenkomt.  Voordat ik er erg inhad, was ik het mailtje aan het lezen en was ik mijn gegevens aan het invullen, omdat ze nog wat gegevens misten. Toen gebeurde het….ik klikte op de link in de mail!

Op zich niet erg, maar nu wel! Want dit mailtje was een phishingmail! En ik weet nog niet welke (financiële) gevolgen dit allemaal heeft.

Als hadden komt is hebben te laat!

Had ik maar, voordat ik de mail ging lezen, gekeken wie of wat de afzender was en voor het klikken de onderliggende URL bekeken. Maar ja, als hadden komt is hebben te laat. Dit keer ben jij niet het slachtoffer, maar wellicht wel de volgende keer!

Eigenlijk weet ik helemaal niet zo goed op welke manieren ik een phishingmail kan herkennen, jij wel? De phishingmails zijn tegenwoordig zo dat ze bijna niet van echt te onderscheiden zijn. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb wel behoefte om regelmatig getraind of getest te worden op phishing. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn dierbare collega’s en organisatie. Iets dat ervoor zorgt dat het bewustzijn verhoogt en dat je een phishingmail weet te herkennen en hoe je hiermee om moet gaan. Maar ook kijkt naar andere belangrijke onderdelen.

Phishing as a service

Phishing kun je nooit tegengaan, maar je kunt het risico wel verkleinen. Hoe je dat doet? Dat doe je door op regelmatige basis te werken aan bewustwording. Wij hebben speciaal hiervoor Phishingtest as a Service (PaaS) ontwikkeld. Met PaaS helpen wij je op verschillende vlakken:

  1. Met realistische scenario’s en verschillende moeilijkheidsgraden wordt er objectief gemeten hoeveel medewerkers op de link in de mail klikken en hoeveel er ook hun gegevens achterlaten.
  2. We testen de incident response.
  3. Tijdens de testen kun je de statistieken live volgen via het dashboard en de performance over time meten.
  4. En uiteraard wordt er op structurele basis gewerkt aan het verhogen van het bewustzijn van de medewerkers.

Dit zijn slechts een aantal punten waarbij PaaS kan helpen. Het is zeker dat PaaS een structurele bijdrage levert aan de bewustwording binnen de organisatie.

Wil je meer weten over Phishingtest as a Service? Download dan onze productsheet of neem contact met ons op. We helpen je graag!    

Over de schrijver
Almar Anes is marketing & communicatie coördinator bij Audittrail, een audit- en adviesbureau op het gebied van informatiebeveiliging, privacy, audit en business control. Samen met een team van bevlogen professionals – experts en juristen – werken ze voor opdrachtgevers in verschillende sectoren, in verschillende landen.
Reactie plaatsen